Burn-out, één van de gevolgen van stress

Burn-out een gevolg van stress

Een Burn-out is een vorm van overspannenheid waarbij je je uitgeput voelt. Je bent zo  moe dat je op je werk of thuis niet goed meer functioneert. Je kunt allerlei fysieke en psychische klachten hebben. Deze klachten houden al langer dan een half jaar aan.

Een beetje stress door een spannende gebeurtenis of uitdagende klus is gezond, het houdt je scherp en alert. Als je daarna weer voldoende kunt ontspannen. Als de eisen die aan je gesteld worden te groot zijn voor jou of voor wat jij aankunt, ontstaan er problemen. Veel mensen voelen niet meer dat ze last hebben van spanning. De verhoogde spanning voelt als normaal. Op den duur levert dit problemen op. Overspannenheid laat niet lang meer op zich wachten. Ben je langer dan zes maanden overspannen en staat vermoeidheid en uitputting voorop? Dan spreken we van een Burn-out.


Van overspannen naar een Burn-Out

We denken vaak dat stress met het werk te maken heeft. Dat is echter slechts één factor. Financiële problemen, veel verplichtingen hebben/voelen, een ernstig zieke in je omgeving waarvoor je zorgt, een zware studie naast je werk en privé, en dan nog allerlei combinaties van het bovenstaande. Dan zijn we er nog niet. Een ingrijpende gebeurtenis zoals een scheiding, ontslag of verlies van een geliefde kan heel stressvol zijn. Kortom: als er van alles soms tegelijk op je afkomt en je ’s nachts ligt te piekeren zonder een oplossing te vinden, je onvoldoende ontspanning hebt door bijvoorbeeld te sporten, dan ligt overspannenheid op de loer. Of je een Burn-out krijgt, hangt ook af van de manier waarop je met stress omgaat. Mensen met bepaalde persoonlijkheidskenmerken krijgen vaker een burn-out, zoals mensen die moeite hebben met 'nee' zeggen, om hulp vragen en hun gevoelens uiten. Perfectionisten en harde werkers die ambitieus zijn en heel betrokken bij hun werk, zullen eerder een Burn-out oplopen.

Klachten door een Burn-out

De klachten die je krijgt kunnen zich op verschillende manieren uiten:

Psychisch
  • Piekeren
  • Slecht slapen
  • Prikkelbaar zijn
  • Een gejaagd gevoel
  • Makkelijk huilen
  • Moeite hebben met drukte om je heen
  • Een gespannen gevoel
  • Nergens zin in hebben
  • Concentratieproblemen, veel fouten maken
  • Geheugenproblemen
  • Geestelijk moe zijn
Lichamelijk
  • Hoofdpijn
  • Nekklachten
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Pijn op de borst
  • Lichamelijk moe zijn
  • Geen oplossing meer zien
  • Niet goed functioneren, thuis en/of op je werk

De diagnose Burn-Out.

Herken je diverse van bovengenoemde klachten, dan is het raadzaam om je huisarts of de bedrijfsarts van je werkgever te raadplegen. Huisartsen en bedrijfsartsen hebben in een richtlijn afgesproken wanneer iemand de diagnose Burn-out krijgt. 


Wil je meer handvatten voor het TEGENGAAN VAN STRESS schrijf je dan in voor de gratis mailing.

Je ontvangt gedurende een periode van 5 weken, elke week een mailtje met daarin tips en oefeningen die je kunt doen om stress te herkennen en te verminderen. Je ontvangt na inschrijving al de eerste zodat je direct aan de slag kunt. Veel plezier alvast.

Burn-out behandelen

Je wilt het liefst de hele dag in bed blijven liggen. Helaas helpt dit niet bij een burn-out. Een actieve aanpak zorgt voor een sneller herstel. Schroom niet om hierbij hulp te vragen van je huisarts, een psycholoog of (natuur)coach.

Allereerst dien je te erkennen dat je over je grenzen bent gegaan, inzien dat het niet meer gaat. Van falen is geen sprake, integendeel. Dan is de volgende stap om tot rust te komen. Zet strepen in je agenda, zeg afspraken af en vertel waarom. Vaak is het voor je omgeving helemaal geen nieuws, hebben ze het best al zien aankomen. Van helemaal niks doen en veel slapen ga je je meestal niet beter voelen. Probeer dan ook structuur aan te brengen in je dag, zoals op vaste tijden opstaan en gaan slapen, elke dag even naar buiten gaan en dagelijks een halfuurtje bewegen zoals wandelen of fietsen. Doe dingen die je normaal gesproken leuk en ontspannend vind. Misschien vind je het fijn om je (pieker)gedachten en gevoelens op te schrijven in een dagboek. En praat met vrienden of familie over je burn-out, dat lucht vaak op.

Als je een beetje tot rust gekomen bent, kun je in kaart gaan brengen wat je burn-out veroorzaakt heeft. Welke problemen en omstandigheden spelen een rol? En wat kun je daaraan doen? Vervolgens kun je de bedachte oplossingen gaan toepassen. Als je gestopt bent met werken is het verstandig om geleidelijk weer aan het werk te gaan, misschien in deeltijd of met een ander takenpakket. Blijf je (te) lang thuis, dan wordt de drempel om weer te beginnen met werken alleen maar hoger.

Begeleiding

Je huisarts of  een bedrijfsarts kan je begeleiden bij al deze stappen. Deze kunnen je ook doorverwijzen naar een psycholoog of (natuur)coach die je bijvoorbeeld leert hoe je met beter met stress, perfectionisme of negatieve gedachten kunt omgaan. De bedrijfsarts adviseert je hoe je kunt terugkeren op je werk en hoe je eventuele problemen op je werk aanpakt.

Prognose

De prognose bij een burn-out is goed. Met voldoende rust en adequate begeleiding, zullen je klachten verdwijnen. Veel mensen kunnen na een maand of drie weer een deel van hun werkzaamheden en andere activiteiten oppakken, de meeste patiënten zijn na een half jaar weer volledig aan de slag. Maar het herstel kan ook sneller gaan of juist langer in beslag nemen, dat verschilt van persoon tot persoon.

Door actief met je Burn-out aan de slag te gaan herstel je sneller en kun je herhaling voorkomen. Wellicht, kan ik je helpen om inzicht te krijgen in jouw situatie en je helpen de juiste stappen te zetten gedurende een geheel persoonlijk voor jou samengesteld coachingstraject. Door juiste balans te geven in je leven kun je meer aan,

Vul het onderstaande formulier in, dan neem ik contact met je op voor het maken van een afspraak voor de telefonische intake.

4 + 15 =